20  فوریه 2023- محققان 395 ژن را شناسایی کرده اند که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور متفاوتی بیان می شوند. یکی از این ژن ها به شدت با اختلال در ترشح انسولین ارتباط دارد. اکنون، محققان در حال بررسی امکان استفاده از قیچی ژنتیکیCRISPR/Cas9 ، برای تصحیح فعالیت این ژن هستند.

مقاله علمی این تیم تحقیقاتی که در مجله تحقیقات بالینی (JCI) منتشر شده است، نشان می دهد که 395 ژن در جزایر پانکراس در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، بطور متفاوتی بیان می شوند. از این تعداد، 94 ژن قبلا شناخته شده بودند. این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل سلول های تولید کننده انسولین از 283 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 یا بدون آن انجام شده است.

دکتر کارل باکوس، دانشیار تحقیقات آزمایشگاهی دیابت در دانشگاه لوند، که همراه با پروفسور شارلوت لینگ این مطالعه را رهبری کردند، می گوید :یکی از نقاط قوت مطالعه جدید ما این است که ما توانسته ایم ژن های از قبل شناخته شده را تایید کنیم، همزمان با آن بسیاری از ژن های جدیدی که به طور متفاوتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیان می شوند را کشف کنیم. و مهمتر این که ما توانستیم ژنی را شناسایی کنیم که به شدت با اختلال در ترشح انسولین مرتبط است.

ژن مورد نظر"PAX5" نام دارد و مطالعات قبلی نشان داده اند که این ژن با سرطان خون مرتبط است، اما تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد نقش این ژن در جزایر پانکراس و دیابت منتشر نشده بود. محققان آزمایشات متعددی را بر روی سلول‌های تولید‌ کننده انسولین پانکراس انسان و موش انجام دادند و در آنجا بررسی کردند که چگونه تغییر بیان PAX5 بر ترشح انسولین تأثیر می‌گذارد. آزمایش آنها نشان داد که هنگامی که ژن PAX5 بیش از حد بیان می شود، ترشح انسولین مختل شده و مرگ سلولی افزایش می یابد.

محققان امیدوارند که این دانش در تحقیقات بعدی برای توسعه درمان های جدید دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. پرفسور شارلوت لینگ، محقق دیابت و سرپرست یک گروه تحقیقاتی در زمینه دیابت و اپی ژنتیک در مرکز دیابت دانشگاه لوند (LUDC) در حال بررسی امکان استفاده از قیچی ژنتیکیCRISPR/Cas9 ، برای اصلاح فعالیت ژن PAX5 است.

پرفسور لینگ، گفت: هدف بلندمدت ما تنظیم فعالیت PAX5 با استفاده از قیچی ژنتیکی و بازیابی سطحPAX5  در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

تحقیقات قبلی در LUDC نشان داده است که در گروه‌هایی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، ترشح انسولین به شدت دچار اختلال می شود. این زیر گروهSIDD (دیابت با کمبود شدید انسولین[1]) نامیده می شود که مشخصه ی آن اختلال شدید در ترشح انسولین است.

پرفسور لینگ می‌گوید: این امکان وجود دارد که درمان‌های آتی که در آنها سطوح PAX5 را بازیابی می‌کنیم، به ویژه برای این گروه از بیماران مفید باشد. دیابت نوع 2 ، یک مشکل بهداشت عمومی جهانی در حال رشد است و ما نیاز فوری به یافتن راه‌های جدید برای درمان این بیماری داریم.

رفرنس:

Karl Bacos et al, Type 2 diabetes candidate genes, including PAX5, cause impaired insulin secretion in human pancreatic islets, Journal of Clinical Investigation (2023). DOI: 10.1172/JCI163612

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-pax5a-gene-strongly-impaired-insulin.html

 



[1]Severe insulin-deficient diabetes